-
L' aliança dels aprenents, a càrrec de Marina Garcés
-
per Centre Cultural el Casino
—
darrera modificació
02/11/2021 09:20
En una societat on el coneixement disponible és inabastable i la ignorància creix dia a dia, l'aprenentatge es posa en el centre. Som allò que aprenem i conviure és aprendre els uns dels altres i els uns amb els altres. Vivim en una societat d'aprenents. El projecte del capitalisme cognitiu posa els aprenents en una situació de competitivitat que no només valora els seus resultats sinó també l'ampliació constant de les seves capacitats. Qui perd el seu potencial, esdevé un residu. Enfront d'aquesta amenaça constant, com imaginar una aliança dels aprenents? Això implica poder-nos preguntar: com voler ser educats.
Ubicat a
Usuaris
/
Centre Cultural el Casino
-
Llegir, estudiar, pensar , a càrrec de Joan-Carles Mèlich
-
per Centre Cultural el Casino
—
darrera modificació
21/10/2021 07:40
L'ésser humà és estructuralment un lector. Ara bé, la lectura no s'ha d'entendre com una activitat o una pràctica que fem en determinats moments de la vida, sinó com una estructura antropològica fonamental. Naixem en un món, heretem una gramàtica, un conjunt de signes, de símbols i de gestos que s'inscriuen als nostres cossos. I en tota gramàtica hi habita una biblioteca. Estem fets de relats que ens han llegit i també que hem llegit, a vegades sense saber-ho. En el moment actual, la crisi de l'educació -de la que fa molts anys parlava la pensadora Hannah Arendt- té a veure amb la crisi de la lectura, i és una crisi que afecta a l'estudi i al pensament. El triomf de la lògica de l'«educació per competències» ha provocat resultats nefastos: ja ningú llegeix, tothom busca informació, ja ningú estudia, tothom fa recerca, ja ningú pensa, tothom és competent...
Ubicat a
Usuaris
/
Centre Cultural el Casino
-
Per a l'educació, per a la tolerància en un espai educatiu plurilingüe i pluricultural, a càrrec de Marlène Lebrun
-
per Centre Cultural el Casino
—
darrera modificació
08/11/2021 12:23
Des de la triple perspectiva d'un professor, formador i investigador compromès, la conferència oferirà una anàlisi dels sistemes educatius en les seves tensions i les seves orientacions destinats a formar contínuament el ciutadà del segle XXI. A partir d'experiències a França, Suíssa, Bèlgica, Quebec i el Marroc, el tema aportarà llum sobre les concepcions en joc, sobretot a nivell cultural. També es qüestionarà la qüestió dels vincles entre educació formal, informal i no formal.
Quins són els propòsits del paradigma d'habilitats que travessa tots els plans d'estudis de les anomenades societats democràtiques? Amb pedagogs i didàctics en moviment, és possible preveure una educació que prepari (per) al futur i alliberi el subjecte capaç de pensar per si mateix per participar en el debat democràtic? L'ensenyament de la literatura es pot convertir en una educació per a la tolerància, per a les emocions democràtiques mitjançant l'empatia i el compartir.
Exemples d'accions educatives donaran llum a l'espai que s'ofereix al lector contemporani, com a tema de cultura per pensar el món, l'altre i, en definitiva, un mateix: es tracta de viure l'experiència de la descentració i l'alteritat, gràcies a la confrontació de valors i visions del món transmesos per les arts i en particular per la ficció. Les rondalles de La Fontaine, que celebra el quart centenari del naixement del fabulista el 2021, és una il·lustració d'aquesta experiència de paideïa.
Ubicat a
Usuaris
/
Centre Cultural el Casino
-
Educar per pensar. Allò central és el vocabulari i els continguts, a càrrec d'Inger Enkvist
-
per Centre Cultural el Casino
—
darrera modificació
21/10/2021 07:41
La investigació de les últimes dècades ens diu que l'escola tradicional havia entès que és el que dóna als alumnes una capacitat per pensar: el vocabulari i els continguts. L'alumne aprèn "matèries" per adquirir coneixements i vocabulari, i amb l'adquirit és capaç de desenvolupar una activitat intel·lectual cada vegada més independent. Pas a pas desenvolupa el seu pensament crític, la seva creativitat i la seva capacitat de comunicació, capacitats molt valorades actualment. Per viure en l'època de la informàtica, l'alumne no necessita menys coneixements que abans sinó més. Mai ha estat tan important com ara no només saber molt sinó a més ser flexible.
Ubicat a
Usuaris
/
Centre Cultural el Casino
-
Aprendre amb l'espai. Diàlegs entre la infància i l'arquitectura, a càrrec de Mariona Genís Vinayls
-
per Centre Cultural el Casino
—
darrera modificació
21/10/2021 10:54
No hi ha cap arquitectura neutra: l'espai sempre afecta a la vida. I en la infància aquesta no neutralitat és encara més significativa perquè som més sensibles a l'entorn. Tot i així, l'arquitectura i l'urbanisme de la modernitat han tendit sovint a especialitzar i fragmentar l'experiència en l'espai dels infants: a l'aula s'hi aprèn, al pati s'hi juga i la natura la trobem als parcs. Però ni la vida ni l'aprenentatge són fragmentats. Cal reprendre diàlegs entre l'arquitectura, la pedagogia i la infància que ens permetin dissenyar espais, barris i ciutats en els que siguin possibles tot tipus d'aprenentatges en totes les escales.
Ubicat a
Usuaris
/
Centre Cultural el Casino
-
Una defensa de l'autodidacta, a càrrec de Santiago Alba Rico i David Fernàndez
-
per Centre Cultural el Casino
—
darrera modificació
15/11/2021 08:14
Igual que es parla de "respiració assistida" caldria definir l'educació com una forma d'"autonomia assistida". respirem sols l'aire comú. És el que anomenem "pensament" per referir-nos a aquesta facultat que ens permet a les cruïlles històriques, quan el fatalisme ens model, no sumar-nos a les respostes socials automàtiques sinó autogestionar el patrimoni comú de la humanitat en favor de la humanitat mateixa. El "pensament" pressuposa, per descomptat, una escola laica i pública, però també la lluita contra la "proletarització de l'oci" que ens imposen el consum i la tecnologia.
Ubicat a
Usuaris
/
Centre Cultural el Casino
-
L'art per aprendre. Com implicar una mirada artística als processos d'aprenentatge, a càrrec de Dimas Fàbregas Gomis
-
per Centre Cultural el Casino
—
darrera modificació
21/10/2021 07:43
A través de diverses pràctiques educatives veurem com l'art pot ser una eina generadora d'aprenentatges i com pot enriquir, de manera transversal, les experiències d'aula. Així descobrirem els vincles dels llenguatges artístics amb diferents camps del coneixement.
Ubicat a
Usuaris
/
Centre Cultural el Casino
-
Connectar amb el passat per aterrar a l'educació del present, a càrrec de Francina Martí Cartes
-
per Centre Cultural el Casino
—
darrera modificació
21/10/2021 07:44
Tenim la sort de comptar amb un llegat pedagògic esplèndid de començaments del s.XX, que ens permet connectar el passat amb els reptes que presenta l'educació del present amb uns coneixements i una fomentació sòlida. Sovint, però, aquest llegat és força desconegut i fa que avancem més lentament. Temes que ens semblen del tot nous (el joc com a font d'aprenentatge, l'educació a l'aire lliure, una educació integral, entre d'altres) han de formar part de la vida de l'escola d'ara.
Ubicat a
Usuaris
/
Centre Cultural el Casino
-
TAULA RODONA: Què és educar avui? Com i a qui educar?, a càrrec de Jaume Carbonell Sebarroja, Mònica Nadal i Andreu Navarra
-
per Centre Cultural el Casino
—
darrera modificació
29/11/2021 12:32
Taula rodona on a partir de tres preguntes els ponents exposaran les seves tesis sobre com conceben l'educació ara i des d'una perspectiva i metodologia adaptada a les noves necessitats que hi ha hagut des del confinament de la Covid-19. Què vol dir educar? Com educar? Qui són els destinataris a educar?
Ubicat a
Usuaris
/
Centre Cultural el Casino
-
Conversa amb Gabriela Serra Frediani, mestra, dona, política
-
per Centre Cultural el Casino
—
darrera modificació
22/11/2021 07:18
Entrevistada per Estefania Escolà i Rodil, periodista
Gabriela Serra i Frediani (Mataró, 1951) és mestra, activista social i ex-diputada per la CUP-CC entre l’octubre del 2015 i l’octubre del 2017. Llicenciada en Magisteri i Psicologia va començar la seva vida professional de mestra. Precisament la vessant de l’educació centrarà la conversa que mantindrà amb la periodista.
Ubicat a
Usuaris
/
Centre Cultural el Casino